Boedapest - Chr. Reiskoor "Holland Zingt"

Chr. Reiskoor "Holland Zingt"
Ga naar de inhoud

Boedapest

Concertreizen > Reisverslagen
Koorverslag "Holland Zingt" Boedapest 2015

4 juni 2015
Eindelijk was het dan zo ver, en vertrok “Holland Zingt” voor de tweejaarlijks buitenlandse trip. Maar dit keer was het toch wel anders,want voor het eerst in haar bestaan ging “Holland Zingt” met het vliegtuig op reis. Bovendien was de groep gesplitst, een deel vloog v.a. Rotterdam, maar de andere groep vloog v.a. Brussel, en die troffen het niet want de eersten vertrokken al om half 4 in de morgen! Maar geen gezeur want de “Holland Zingers” zijn wel wat gewend. Bij Moerdijk voegden de andere bussen zich bij ons en zo togen we naar Brussel. Onderweg kwam iemand tot de ontdekking dat hij zijn paspoort vergeten was, schrikken natuurlijk, maar een familielid heeft dit in vliegende vaart nog nagebracht. Op de luchthaven was een strenge controle, sommigen moesten hun schoenen uit, sieraden af, of werden gefouilleerd. Uiteindelijk konden we op ons gemak nog wat eten of drinken om daarna mooi op tijd de lucht in te gaan.

Zonder problemen zetten we voet op Hongaarse bodem waar de warmte als een warme deken over ons heen viel. Het was 35 graden! Bagage opgehaald en met de bus vertrokken naar de Donau. Tot de groep uit Rotterdam gearriveerd was hadden we vrije tijd. Nou, de terrasjes deden goede zaken en het was daar goed toeven. Rond half vier voegde de andere groep, na een eveneens voorspoedige vlucht, zich bij ons. We gingen met de hele groep varen op de Donau, niet verkeerd met zulk mooi weer. Onderweg werd ons veel verteld over alles waar we langs voeren. Na een uurtje was de tocht tenbeinde en vertrokken we naar het hotel. Daar konden we ons even opfrissen en daarna een heerlijk diner. Toen stond er nog een lichttour op het programma met de bus en voor de vroege reizigers was het even doorbijten, maar daar kregen ze geen spijt van want het was sprookjesachtig mooi en zeer de moeite waard! Zo kwam een einde aan de eerste dag en moe maar voldaan stapten we in bed.

De tweede dag stapten we, na een uitgebreid ontbijt in de bus die ons naar Pest bracht. Een nederlands sprekende gids vertelde, soms op hilarische wijze, wat er te zien was en over het verleden van Hongarije. Te voet gingen we verder op weg naar Boeda en naar de Matthiaskerk, waar we die avond zouden zingen. Een prachtige kerk! Hierna hadden we vrije tijd en konden we op verkenning. Mooie winkels, fraaie gebouwen en fijne terrasjes, daar hielden we het wel een poosje vol. Wat is Boedapest een schitterende stad! Terug in het hotel wederom een voortreffelijk diner.

In koorkleding zijn we in de bus naar de Matthiaskerk gereden, maar de trappen moesten we met de benenwagen doen en dat was voor sommigen nog een hele klim,maar we konden halverwege even stoppen om van een mooi panorama te genieten. In de kerk aangekomen begonnen we met inzingen en dat klonk al meteen goed, dat voel je zo aan. We hebben een geweldig concert neer gezet, dank zij een bevlogen dirigent, André van Vliet die op het orgel de klokken liet luiden, Miriam met haar prachtige stem en we hoorden trompetten klinken van Edith en Arjan! Bij het zingen van de volksliederen kwam de emotie los. We werden er bijna stil van, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. We zongen door, de kerk liep steeds voller en het publiek was enthousiast! Na de toegift kregen we een staande ovatie van het publiek en het applaus bleef maar doorgaan. Zo verlieten de koorleden de kerk, velen met een brok in de keel en eenmaal buiten vloeiden er tranen. Ik heb al veel concerten meegemaakt maar zoiets nog nooit. Onze dirigent straalde, maar voor hem was het helemaal een topavond. Terug in het hotel zat hij nog even na te praten en daar zag hij zomaar zijn beide dochters binnenstappen. Zijn vrouw kon deze reis niet mee en dit was een goedmakertje. Nou, zijn avond kon niet meer stuk! Een mooi einde van een geweldige dag, we hadden het gezongen maar nogmaals: Dank sei Dir, Herr!

Zaterdagmorgen vertrokken we om half negen met de bus voor een excursie door de Donauknie, een prachtig natuurgebied strekte zich voor ons uit. Na een wandeling door Szentendre vertrokken we naar Esztergom. Maar terug in de bus misten we Jan en Magda, want die waren spullen kwijt. Beetje paniek, maar dat was niet nodig want met die mobieltjes ben je tegenwoordig bereikbaar. En de gids beloofde dat ze nagebracht werden met de bezemwagen. Het lijkt wel wielrennen. Op naar de basiliek waar we een inloopconcert zullen geven. Eerst omkleden in een prima ruimte en zo naar de basiliek. Geweldig mooi, weer heel anders dan de vorige locatie. Het inzingen begon, en voor ons gevoel kwam er niet veel geluid uit onze kelen, maar Adri bezwoer ons dat het prachtig klonk, en dat is de man die het weten kan dus daar houden we ons graag aan vast. Ook het publiek reageerde weer enthousiast. Een teken dat het goed ging. Aan het eind kregen we ook hier een staande ovatie. Met een fijn gevoel verlieten we de basiliek en gingen op weg naar Visegrad voor een heerlijke warme lunch. De drankjes werden ons aangeboden door de fam. den Dunnen, omdat Jannie die dag haar verjaardag vierde, nogmaals onze dank hiervoor! Toen begon het feest pas goed want een muzikant begon op zijn keyboard te spelen over de tulpen in Amsterdam en meer van dat soort liedjes. “Holland Zingt” liet horen dat ook dit repertoire bij hun bekend was en zong uit volle borst mee. Met een echte hollandse polonaise werd het feest afgesloten. Ook dit kan bij “Holland Zingt”. Alles op zijn tijd.

Op naar de ridders, geen flauw idee wat ons te wachten stond. We werden opgewacht door twee ridders en onder tromgeroffel naar de burcht gebracht, daar werd ons een heerlijk koel drankje aangeboden, dat ging er wel in met die warmte. Tot onze verbazing hadden de hollanders ineens een ander staatshoofd, want Jannie den Dunnen en haar man werden tot koning en koningin gekroond, werd Jan Jonas tot hofnar gebombardeerd, en kreeg Leen Koster zomaar levenslang, en dat had hij echt niet verdiend. Er volgde een spektakel met pijl en boog schieten en een duel met messen. Al met al een fraai schouwspel,maar aan alles komt een einde. Dus Jannie en haar man konden hun kronen weer inleveren, Jan Jonas kan weer terug naar zijn piepers en Leen Koster mocht ook weer vrij, gelukkig maar want we kunnen hem echt niet missen bij “Holland Zingt”! Terug naar het hotel voor het diner, waarna we nog een gezellige avond hadden. De solisten en de busleiders werden bedankt voor hun inzet, en kregen een “Holland Zingt”  paraplu aangeboden. Weer een mooie dag voorbij, het gaat snel!

En toen was het zondag, opnieuw stralend weer! Om 7 uur ontbijt en in koorkleding met de metro naar de kerk. Ik denk dat het voor alle koorleden de eerste keer was dat ze met de metro naar de kerk gingen. Het was een hele happening en we hadden veel bekijks. We waren wel wat zenuwachtig want Leo Vroegindeweij joeg ons de stuipen op het lijf  dat we aast geen tijd hadden om in te stappen. Hilariteit alom want het was best te doen. We kwamen bij de Calvijnkerk aan, een klein wit kerkje met prachtige schilderingen. We begonnen met inzingen en Adri zette stevig de puntjes op de i. En terecht! Even wakker worden en aan de ruimte wennen. Daarna ging het beter en zagen we weer een big smile op zijn gezicht. Gelukkig was er een nederlands sprekende predikant aanwezig want van het Hongaars snap je echt niets. De tekst was van Paulus en ging over het omzien naar elkaar, maar ook over het zingen met elkaar, wat dus sloeg op ons koor. Na de dienst werden we verwend met koffie en thee en lekkere hapjes. Buiten bij de kerk zaten twee mensen te bedelen en ze kregen nog geld ook van de kerkgangers. Ik vraag me nog steeds af hoe we hier zouden reageren op zoiets. Zouden we ze wegsturen? Ik heb er zo mijn bedenkingen over. Weer terug met de metro, we weten nu hoe het werkt. Na een heerlijke lunch kunnen we even bijkomen, waarna we lopend naar de Fasor kerk gingen. Ook een mooi wit kerkje eveneens beschilderd, maar met andere motieven. Het inzingen begon en de toon was gezet, het klonk goed. De mensen kwamen binnen en er waren er bij die er in de ochtend ook waren, ze kwamen nog eens luisteren. Weer werden de volksliederen gezongen, en weer was het emotie. Ook hier was de nederlands sprekende predikant aanwezig en het was voor veel koorleden weer slikken toen hij ons de zegen mee gaf voor een behouden terugkeer naar huis. Adri had het programma vanwege de warmte iets ingekort, maar die vlieger ging niet op want het publiek bleef maar vragen om een toegift. Uiteraard niet tevergeefs want zingen bij “Holland Zingt” doe je met hart en ziel, en ook hier was een daverend applaus ons deel. Dit was ons laatste concert in Boedapest en we liepen terug voor ons laatste diner in Hongarije.

Ja,  en toen was het maandag en begon de terugreis van “Holland Zingt”. Gelukkig hoefden we nu niet zo vroeg weg. Na voorspoedige vluchten kwamen beide groepen tegelijkertijd aan bij v.d.Valk in Gilze-Rijen. Daar hebben we ons te goed gedaan aan een werkelijk voortreffelijk diner. Heel fijn was het dat ook Nel Poortvliet en Frans en Truus Schop aanwezig waren. Zo kwam er een eind aan de koorreis 2015 van “Holland Zingt”. Het was een van de mooiste -zo niet de mooiste- reizen die we mochten maken. Dagen met een gouden randje, waar ook zeker het fraaie weer aan mee heeft geholpen. Adri, Leen, Dick en Frans ik spreek de wens uit dat jullie de gezondheid, kracht en inspiratie mogen ontvangen om nog lange tijd ons koor te leiden. Want “Holland Zingt” is een koor waar warmte is en veel saamhorigheid, en een hele fijne sfeer! Heel veel dank aan jullie en de achterban want de voorbereidingen bij deze reis kende vele hobbels. Ook veel dank aan de solisten voor hun geweldige medewerking maar bovenal; Thanks be to God!!!